Edenredin vuonna 2021 tekemä kyselytutkimus yrityksien lahjakulttuurista selvittää, miten työntekijät suhtautuvat palkitsemiseen ja lahjojen antamiseen työpaikoilla. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että lahjat koetaan motivoivina ja yritykseen sitouttavina. Jopa 97 % odottaa työnantajaltaan joululahjaa!
Lähes kaikki odottavat työnantajaltaan joululahjaa
Lahjat ovat työnantajalle keino saada henkilöstö panostamaan työhönsä entistäkin enemmän. 83 prosenttia suomalaisista palkansaajista sanoo, että työnantajalta saadut lahjat nostavat heidän työmotivaatiotaan.
Lahjoja halutaan usein kiitoksina työsuorituksista ja onnitteluina uramerkkipäivistä. Juhlapyhistä joulu on lahjojen antamisen kulta-aikaa, käytännössä kaikki tahtovat silloin työnantajaltaan lahjan. Vaikka pikkujoulut ovat työpaikoilla tyypillinen ja usein mukavana pidetty perinne, voi työnantajia jopa yllättää joululahjojen ylivoimainen suosio joulumielen nostattajana. Valintatilanteessa vain 38 prosenttia valitsisi työnantajalta ennemmin pikkujoulut kuin joululahjan.
Etenkin itse valitut joulunajan lahjat kannustavat ja motivoivat työntekijöitä
Käytännössä kaikki tahtovat työnantajaltaan joululahjan, sillä sitä odottaa lähes 97 % palkansaajista. Lisäksi 60 % heistä haluaisi valita myös lahjansa itse.
“Joululahjat ovat selkeästi aivan oma lukunsa ja osa kotimaista työkulttuuria; suomalaiset odottavat saavansa työnantajaltaan joululahjan. Joululahja päihittää myös reippaasti pikkujoulut suosiossaan. Voi tästä kaiketi päätellä senkin, että työnantajat ovat onnistuneet joululahjahankinnoissaan”, Delicardin Suomen brändijohtaja Laura Kuusela sanoo.
Lahjoilla ja palkitsemisella on merkitystä sitoutumiseen
Työntekijöiden enemmistöä kuuntelemalla huomaa selvästi, että he arvostavat työnantajilta saatuja lahjoja. Yrityksen näkökulmasta tämä näkyy positiivisesti myös heidän antamassaan työpanoksessa. Suomalaiset suhtautuvat työsuhdelahjoihin kulttuuriimme istuvalla tavalla, sillä lahjoja kaivataan ennen muuta osoituksina ahkeruudesta ja etevyydestä.
“Lahjoja halutaan mieluiten kiitoksina työsuorituksista ja onnitteluina uramerkkipäivistä. Joulunaikaa lukuunottamatta 53 prosenttia suomalaisista palkansaajista ajattelee, että mieluummin yllätyksinä keskellä arkea kuin juhlapyhien ja tapahtumien yhteydessä. Työnantajan kannattaa siis suhtautua työsuhdelahjojen jakamiseen arvostuksen osoituksena”, Kuusela kertoo.
Työmotivaation lisäksi lahjat vahvistavat työpaikkaan sitoutumista. 62 % työntekijöistä näkee sitouttavan vaikutuksen tärkeimmäksi syyksi, miksi työnantajan kannattaa muistaa lahjoin. Joka viides kokee tärkeimmäksi syyksi yhteishengen nostatuksen.
Lahjan rahallisessa arvossa nähdään usein työnantajan arvostuksen määrä
Olennaista lahjansaajille on Suomessa myös lahjojen rahallinen arvo. Yli puolet työntekijöistä katsoo lahjan rahallisen arvon vertautuvan heidän työnantajaltaan saamaansa arvostukseen.
47 % kokee hyvän lahjan maksavan 51–100 euroa, 31 % sanoo 101–200 euroa. Työnantajan näkökulmasta 100 euroa on olennainen raja, sillä sen arvosta kullekin työntekijälle saa jakaa lahjoja verovapaasti vuodessa. 52 % työntekijöistä arvostaa eniten henkilökohtaista lahjaa. Vain 4 % arvostaa eniten työkaverien kanssa jaettavia lahjoja.
Delicard® -lahjakortti vastaa yksilöllisiin toiveisiin
Lahjoissa nähdään arvostuksen osoitusta sekä syitä motivoitumiselle ja työpaikkaan sitoutumiselle. Joululahjaa tänäkin vuonna odottaa lähes joka ikinen työntekijä. Tämän toiveen toteuttaminen on lopulta varsin pieni panostus yrityksille, mutta sen symbolinen merkitys työntekijöille on kokoaan suurempi.
Delicard® -lahjakortit on suunniteltu yrityskäyttöön ja ne tarjoavat lahjansaajalle yksilöllistä valinnanvaraa skandinaavisesta designista laadukkaisiin keittiövälineisiin, jouluherkkuihin, hyväntekeväisyyteen sekä aineettomiin lahjoihin. Myös tuotteiden vastuullisuudella on suuri rooli valikoimia muodostaessa. Ja mikä parasta, jokainen lahjansaaja valitsee omansa tuotevalikoimasta itse.
*Artikkelin tiedot selviävät Edenredin lokakuussa 2021 tekemän kyselytutkimuksen vastauksista. Edenred on Suomen johtava työsuhde-etujen tarjoaja, jonka palveluihin Delicard®-lahjakortit kuuluvat. Kyselytutkimukseen vastasi 812 suomalaista palkansaajaa. Vastaajissa eri aloista suurin edustus oli terveydenhuolto- ja sosiaalialalta, julkishallinnosta ja järjestöistä, tietoliikenteestä, rakennus-, asennus- ja huoltoalalta sekä asiakaspalvelusta. Vastaajista 59 prosenttia on naisia, 40 prosenttia miehiä. Yksi prosentti on muunsukupuolisia tai ei halua kertoa sukupuoltaan.
Lahja joka kuusen alle
Tilaa lahjakortit helposti verkosta tai pyydä tarjous suurempiinkin tilauksiin!