Aineettomat lahjat ja hyväntekeväisyys ovat yhä suositumpia lahjoja  

Suomessa hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen on aiemmin ollut vähemmän suosittua kuin monissa muissa länsimaissa, mutta viime aikoina trendi on kääntynyt. Hyväntekeväisyyteen lahjoittamisen lisäksi yhä useampi suosii lahjahankinnoissa aineettomia lahjoja, jotka koetaan usein vastuullisempana valintana – ja saajalleen varmemmin osuvina lahjoina. Kaiken kaikkiaan auttamishalukkuus ja vastuullisuuden huomioiminen ovat maailmanlaajuisesti nyt korkealla tasolla.

 

Lahjoittaminen hyväntekeväisyyteen yleistyy Suomessa

Vapaaehtoistyössä ja tuntemattomien auttamisen lisäksi nyt myös rahalahjoitukset yleistyvät tällä hetkellä Suomessa. 

“Kun katsotaan kehitystä Suomen sisällä, nähdään, että hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen on selvästi lisääntynyt. Se näkyy myös Edenredin omissa hyväntekeväisyyskohteissa, kuten Delicard® -lahjakorttipalvelussamme tehdyissä lahjoituksissa”, Edenredin vastuullisuusjohtaja Laura Kuusela kertoo. 

Kaiken kaikkiaan 43 % suomalaisista ilmoitti lahjoittaneensa rahaa järjestöille, mikä on lähes kaksinkertainen määrä kahden vuoden takaiseen 23 % verrattuna. Tiedot käyvät ilmi Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n huhtikuussa 2022 teettämästä kyselytutkimuksesta. 

 

Aineeton lahja on usein ekologisempi vaihtoehto

Aineettomien lahjojen kirjo on vuosi vuodelta kasvanut. Lahjaksi on voinut jo pitkään antaa kehitysmaihin lahjoitettavia vuohia, koulutarvikkeita ja vaikkapa lamppuöljyä. Nyt aineettomuus on laajentunut hyväntekeväisyydestä myös lähipiirille annettaviin lahjoihin.

Aineettomien lahjojen suosiota lisää muun muassa digitaalisuuden lisääntyminen erilaisten suoratoistopalveluiden myötä. Myös tottumus ostaa palveluja, ja huoli ympäristöstä tukevat aineettoman lahjan hankintaa.

Edenredin jouluna 2021 tekemän tutkimuksen mukaan 72 % suomalaisista palkansaajista ei halua työnantajalta lahjaksi tavaraa. Yli puolet työntekijöistä toivoo yksilöllistä joululahjaa.

“Viesti työnantajille on selkeä, ja se sisältää myös ympäristönäkökulman. Aineeton lahja ei synnytä jätettä, ja tulee tarpeetonta tavaraa varmemmin käyttöön. Etenkin, jos lahjansaaja voi itse valita lahjan useammasta vaihtoehdosta, lahja ilahduttaa varmasti”, Kuusela sanoo ja jatkaa:

“Sitä mukaa, kun ihmisten tiedostavaisuus kasvaa, aineettomien lahjojen valikoima ja määrä lisääntyy."

 

Delicard®-lahjakortin valikoimassa on yhä enemmän aineettomia lahjoja

Edenredin Delicard®-lahjakorttien valikoimaa on tänä vuonna uudistettu vastaamaan yhä paremmin yksilöllisiä lahjatoiveita. Delicard® on yksi Suomen suosituimmista yrityslahjoista.

“Etenkin aineettomien lahjojen valikoimaan on panostettu. Tavaroiden lisäksi lahjansaaja voi tänä vuonna valita suoratoistopalvelun, lehtitilauksen tai vaikkapa treeniohjelman jäsenyyden. Hyvin suosittua on jo useana vuotena ollut myös lahjakortin summan antaminen hyväntekeväisyyskohteeseen”, Kuusela kertoo.

 

Vuoden 2023 Delicardin hyväntekeväisyyskohde on WWF:n Itämeren suojelutyö

Delicard® -lahjakorttipalvelussa lahjansaaja voi valita summan lahjoittamisen vuosittain vaihtuvaan hyväntekeväisyyskohteeseen. Tänä vuonna lahjoitus menee WWF:lle Itämeren suojeluun. Delicardin valikoimassa on myös muun muassa mahdollisuus ostaa puu ja siten tukea taistelua ilmastonmuutosta ja luontokatoa vastaan. Aiemmin lahjoituksia on kerätty SOS-Lapsikylälle ja AAMU Suomen Lasten Syöpäsäätiölle.

Joka tilanteesen ja juhlan aiheeseen

Tilaa lahjakortit helposti verkosta tai pyydä tarjous suurempiinkin tilauksiin!